模型ビジネス考4 -Thinking of the model sale business vol.4
モデラーって世界中にどれくらいいるんだろう?
あなたはそんなことに疑問を感じたことはないですか?
マーケティングで最も重要なのは、市場規模です。いわゆる需要の大きさです。
How many people will there be the modeler all over the world?
Have you not felt a question in such a thing?
It is a market size to be the most important by marketing. It is size of so-called demand.
この辺の統計数字は調べる必要がありますが、日本のプラモデル出荷額は、年間250億円程度でここ数年推移しているようです。この内、スケールモデルが占める割合は30%程度、80億円弱です。大手のタミヤが総売上で100億円程度のようですから、日本の業界様相はなんとなく見えてきます。また、一口でプラモデルといっても、どのようなものを含めての数字なのかで単純に比較することができないかもしれません。よって目安でしかありません。やはりきちんと調べる必要があります。
It is necessary to check the statistical number. The amount of plastic model shipment of Japan is around 25 billion yen a year for these past several years. A ratio of scale model is around 30%. It is a little less than 8 billion yen. Sales of Tamiya are around 10 billion yen. Generally I understand Japanese industry aspects. But, I think that it is not so simple because I do not understand a breakdown. Thus, it is only an aim. After all it is necessary to check it properly.
ところで世界規模での需要はどうなのでしょう?国ごとの所得水準や文化レベルが異なるので統計的には情報は出てこないのかもしれません。家電製品などとは異なり、プラモデルは実用性を伴わないため、地域的な普及率は低いと思われます。文化人類学的境地で調査する必要がありますね。
結果的にはマイナーな市場ということなのでしょうが、趣味との関係が強いのでニッチな市場ではあると、私は思っています。プラモデルビジネスは、ピンポイントのマーケティング戦略でニッチ市場を狙わないと、成功するのは難しいでしょう。街の模型屋さんの存在価値が薄れ寂しいのですが、市場に則した戦略を練って挑まないとビジネスを成功させるのは難しいということです。
By the way, how will be the demand in the global scale? Because income level and the culture levels every country are different, the information may not come out statistically. Unlike household electrical appliance, the plastic model is not accompanied by utility. Thus, it is thought that the regional diffusion rate is low. It is necessary to investigate it in a state of the cultural anthropology.
As a result, it will be a minor market. But, I think that it is a niche market for the field of the hobby. The plastic model business has to aim at a niche market by a marketing strategy of the pinpoint. It is lacking that a model shop of the town disappears. But, the success of the business is difficult when I do not challenge it in the strategy that met the market.